Dag van de Fondsenwerver
Op donderdag 5 oktober nodigen we je uit voor onze eerste Dag van de Fondsenwerver, een dag boordevol inspiratie over fondsenwerving. Bovendien reiken we voor het eerst de award voor 'Beste Fondsenwerving van het jaar' uit.
Les orateurs
-
Erik Raspoet
Erik Raspoet (°1965) is journalist en auteur. Hij werkt momenteel vooral voor Knack. Hij maakte eerder ook reportages en interviews voor onder andere Humo, De Morgen en De Standaard. Daarnaast schreef hij boeken over Belgisch Congo, de missionarissen van Scheut en burgemeesters in Vlaanderen. -
Ilja De Coster
senior consultantIlja De Coster is senior consultant fondsenwerving en datastrateeg fondsenwerving. Al meer dan 20 jaar ondersteunt hij de fondsenwerving van verschillende grote en kleine organisaties (bv. Sensoa, Amnesty International, ...). Sinds januari 2017 is hij Fundraising Data Strategist bij DonorVoice. -
Isabelle Verhaegen
Isabelle Verhaegen is directeur bij Plan International Belgium sinds 2022. Daarvoor werkte ze acht jaar voor Light for the World Belgium als directeur. Na 20 jaar carrière in de banksector maakte ze de overstap naar de non-profit sector. -
Marc Michils
Marc Michils is Licenciaat Bedrijfseconomie (UGent) en haalde een MBA bij de Vlerick Business School. Na 10 jaar bij het internationale reclamebureau BBDO richtte hij in 1991 zijn eigen bureau op, Quattro. In 2003 werd Quattro de Belgische poot van Saatchi & Saatchi. Tot eind 2012 was Marc CEO van het bureau Saatchi & Saatchi Brussels, met interim CEO opdrachten bij Saatchi Moscow en Saatchi Tokio. Eind 2012 maakte hij de switch van profit naar social profit. Sinds 1 januari 2013 is hij actief als algemeen directeur van Kom op tegen Kanker, een van de grootste NGO’s in Vlaanderen (95 mensen, 43 mio euro omzet). Juli 2023 stopt Marc als algemeen directeur en wordt in september voorzitter van Kom op tegen Kanker. Marc is verkozen tot Alumnus Economie UGent van het jaar 2018. Hij was eerder voorzitter van Stichting Marketing (nu B.A.M.) en van de Raad voor Reclame. Hij is thans voorzitter van de Raad van Bestuur van vzw Bruzz (Vlaams Brusselse Media), bestuurder bij Familiehulp, Unia en toneelgroep Compagnie De Koe. Marc is lid van UGent Connect en VUB Fellow. Marc Michils bracht in april 2022 een boek uit ‘Kom op! Voor solidariteit. Tegen Vijandigheid.’ Dit boek werd verkozen tot het beste marketingboek van 2022 (ook al is het eigenlijk een maatschappelijk boek). In 2012 schreef Marc het boek ‘Open Boek. Eerlijke reclame in een transparante wereld.’ Lesgever, spreker en regelmatige opiniemaker her en der. Getrouwd met Frieda Vandenberghe, vader van Marieke, Liselore en Maarten en inmiddels ook 8 maal grootvader. Zijn persoonlijke Lovemarks zijn Muse, Charlie Chaplin, Desmond Tutu, Oostduinkerke en Apple. -
Petra Hoogerwerf
Hoofdredacteur Vakblad FondsenwervingPetra Hoogerwerf wordt gezien als expert op het gebied van maatschappelijke impact. Haar visie is dat élke organisatie kan bijdragen aan mens, milieu en maatschappij (purpose economy). Dit vergt een transformatie waarbij impact in het DNA van het gehele bedrijf komt. Ze is journalist, spreker/trainer en uitgever. Momenteel is ze ook hoofdredacteur en podcastmaker van het Vakblad fondsenwerving. Hoogerwerf schreef diverse boeken, waaronder - 'Échte winst, ondernemen met impact, 2017' en 'Vonk! Fondsenwerven met hoofd en hart, 2013'. Petra startte in 1993 de eerste opleiding Marketing, sponsoring en fondsenwerving op in Nederland. -
Stijn Bruers
Stijn Bruers werkt als onderzoeker bij de de faculteit economie a an de KU Leuven. Hij is voorzitter van de organisatie 'Effectief Altruïsme Vlaanderen'.