À propos de l’événement Overtuigen, beïnvloeden en omgaan met weerstand als fondsenwerver

Overtuigen, beïnvloeden en omgaan met weerstand als fondsenwerver

Als fondsenwerver is het jouw taak om mensen te overtuigen, te enthousiasmeren en te engageren voor jouw missie. Maar dat kan uitdagend zijn: hoe ga je om met weerstand, zowel extern als intern? Hoe breng je jouw boodschap over zonder te pushen? En hoe krijg je échte buy-in voor jouw ideeën en projecten?

Overtuigen, beïnvloeden en omgaan met weerstand als fondsenwerver

Als fondsenwerver is het jouw taak om mensen te overtuigen, te enthousiasmeren en te engageren voor jouw missie. Maar dat kan uitdagend zijn: hoe ga je om met weerstand, zowel extern als intern? Hoe breng je jouw boodschap over zonder te pushen? En hoe krijg je échte buy-in voor jouw ideeën en projecten?

In deze workshop leer je hoe je:

  • Met meer impact jouw ideeën en plannen overbrengt.
  • Weerstand herkent en constructief ombuigt.
  • Collega’s, management, bestuur, schenkers en stakeholders stap voor stap meeneemt in jouw verhaal.
  • Een motiverende dialoog voert in plaats van alleen te overtuigen met argumenten.

Je vertrekt met concrete handvaten en een actieplan dat je meteen kunt toepassen in je werk.

Voor de workshop vul je een intake in. Daarnaast vragen we je enkele voorbeelden mee te brengen waarin je moeite had om anderen te overtuigen of te engageren, of te maken kreeg met weerstand. Met deze voorbeelden werken we tijdens de workshop aan praktijkgerichte oplossingen.


Programma

Waarom overtuigen zo lastig is

  • Wat maakt overtuigen vaak contraproductief?
  • Observeren & distilleren: de valkuilen en kansen in overtuigen.
  • In zes stappen naar engagement: hoe genereer je écht buy-in en betrokkenheid?
  • Het belang van co-creatie: stakeholders en strategische partners gericht betrekken.
  • Geen co-creatie mogelijk? Leer communiceren in processen en aftoetsen bij elke stap.

Wat als motivatie ontbreekt?

We bespreken strategieën en alternatieven wanneer engagement niet vanzelfsprekend is.

Motiverende dialoog: overtuigen zonder te duwen

  • Van overtuigen met woorden naar overtuigen met vragen.
  • Werken met zelfovertuiging: hoe zet je anderen aan het denken?
  • Praktijkoefeningen: jouw positie in het gesprek strategisch inzetten.
  • Psychologische elementen die helpen bij beïnvloeden.

12:00  - 13:00 Pauze met broodjeslunch

Weerstand: niet altijd wat het lijkt

  • Herken de soorten weerstand en kies de juiste aanpak.
  • Hoe weerstand voordelen kan opleveren voor je verhaal.
  • Je eigen agenda laten vallen: luisteren zonder je doelen los te laten.
  • Onderzoeken wat speelt: hoe je verzet beter begrijpt en benut.

Weerstand ombuigen in engagement

  • Praktisch oefenen met eigen situaties: Weerstand bij één persoon en hoe dit doorwerkt in groepsdynamieken.
  • Veelvoorkomende valkuilen en wat te doen als het niet lukt:
  1. Wanneer deuren durven sluiten de juiste keuze is.
  2. Van “wat niet” naar “wat wel”.
  3. Uitzoomen: een gesprek over het gesprek.

Op het einde van de dag bespreken we je persoonlijke actieplan: wat ga je morgen anders doen?

Bij deze opleiding hoort een digitale campus met toegang tot de intake opdracht,  al het cursusmateriaal en extra inspiratie. Na de workshop krijg je regelmatig reminders en opdrachten om de technieken verder in te oefenen. Tot zes maanden na de opleiding blijft de trainer beschikbaar voor vragen en ondersteuning.


Kristof Van Royen_TweetaktKristof Van Royen is de expert-trainer. Hij heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiden, coachen en inspireren van teams. Hij helpt het volledige potentieel van mensen zichtbaar maken.

Praktische informatie

Wanneer? Dinsdag 6 mei 2025, 09:30 tot 16:30
Taal? Nederlands
Waar? Brussel, exacte locatie nog te bepalen

Foto door Edu Lauton op Unsplash

Vous pouvez toujours vous inscrire !

Oui, je veux m'inscrire

Prix

Ticket type Prix
Ledenprijs € 250,00
Niet-leden prijs € 370,00

Logo_Loterie_Horizontal_SAFEZONE_BASELINE_NL_CMYK-03

Les formations proposées par Fundraisers Belgium sont rendues possibles par l'aide de joueurs de la Loterie Nationale.

Votre organisation: un partenaire aussi?

Fundraisers Belgium compte plusieurs partenaires qui font du co-branding avec notre
réseau de qualité de décideurs dans le monde du fundraising. Envoyez un e-mail à
info@fundraisersbelgium.be si vous souhaitez plus d'informations sur le partenariat avec notre
association.