2024: In Brussel slapen dagelijks meer dan 800 mensen op straat en nog minstens 6000 anderen leven in tijdelijke opvangplaatsen. Een derde van hen zijn al langer dan twee jaar dakloos …. Eenzelfde beeld dringt zich op in Luik. Toch is dakloosheid geen fataliteit. Ook voor mensen die vandaag dakloos zijn, is er een toekomst. En die toekomst vertaalt zich in een woonst.
Dat is kort samengevat de boodschap van de campagne die Straatverplegers sinds eind november lanceert.
Voor Straatverplegers is er maar één goede oplossing voor dakloosheid: fatsoenlijke huisvesting! Alleen in een woning kunnen mensen zich veilig voelen en werken aan hun gezondheid en integratie in de maatschappij. Toch merkt de organisatie dat het moeilijk blijft voldoende betaalbare en aangepaste woningen beschikbaar te krijgen voor deze doelgroep.
Daarom richten hun re-integratie-inspanningen op het terugbrengen van dakloze mensen naar een stabiele, betaalbare woonst van goede kwaliteit.
Maar het blijft een werk van lange adem. Zeker met dakloze mensen die al meerdere jaren op straat leven en verschillende problematieken combineren, is er een lange weg te gaan vooraleer zij weer het vertrouwen opgebouwd hebben om een woning te betrekken. Als er al een woning voor hen beschikbaar is, want ook dat blijft een groot probleem.
Om dit toekomstperspectief in de kijker te stellen en haar werking financieel mogelijk te houden, lanceert Straatverplegers haar wintercampagne "Gift na gift bouwen we aan een toekomst voor dakloze mensen". De campagne loopt van eind november tot eind december en heeft als doel het publiek bewust te maken van de noodzaak een einde te maken aan dakloosheid door middel van huisvesting, publieke solidariteit en het inzamelen van giften.
Koen Van den Broeck, woordvoerder van Straatverplegers: “Met Straatverplegers begeleiden we onze patiënten stapje per stapje om uit hun situatie te geraken. We werken aan hun hygiëne, hun gezondheid, hun zelfbeeld, we gaan op zoek naar hun capaciteiten en de dingen die hen zin in het leven geven. We brengen hen opnieuw in contact met een netwerk van hulpverleners, we helpen hun administratieve situatie te regelen zodat ze weer recht hebben op een vorm van inkomen, we gaan met hen op zoek naar een woonst, we helpen hen verhuizen en er zich thuis te voelen, we zoeken mee naar oplossingen om de eenzaamheid draaglijk te maken, enzovoort. Sommigen gaan ons zelfs beschouwen als familie. Kortom, jarenlang bouwen we samen met hen die toekomst weer op. Dat vraagt veel mensen en middelen. We hopen daarom dat ook het publiek gift per gift mee wil bouwen."
De campagne wordt gefinancierd dankzij de steun van partners als KBC Brussels, de Nationale Loterij, Interparking, CHC Group, Prefer en AB Tech.
Mediaruimte wordt gratis of tegen een sterk verminderde prijs ter beschikking gesteld door verschillende media. De campagne is zichtbaar via posters, advertenties, postkaarten in de horeca, radiospots en posts en aankondigingen op sociale netwerken.